Saturday, November 05, 2005

İlk Türk Himalaya Ekspedisyon Şeysi...




2005 yazında bir grup Türk dağcısı Pakistan Himalayalarında bulunan Gasherbrum II zirvesine tırmandılar. Aşağıdaki yazı bu tırmanış öncesinde yazıldı ve dağcılıkla ilgili yazışma listelerine gönderildi. Fotoğrafta Alex Lowe görülüyor.

Arkadaslar,

Gasherbrum II’ye ekspedisyon duzenleyen arkadaslarin web sitesini inceledim. Bu sirada zamanda biraz geriye gittim. 1998’e kadar...

Kafama bazi seyler takildi. Tanitim filminde Turkiye’den Himalayalar’a duzenlenen ilk ekspedisyon denilmis. Demek ki 1998’de Ugur Uluocak’in liderliginde K2’ye duzenlenen ekspedisyon bu kategoriye girmiyor. Demek ki, bizim 1998 K2 Turk ekspedisyonu diye bildigimiz sey,
a.) Turk degil de, Yunanli veya Suriyeli dagcilar tarafindan duzenlenmisti
b.) Himalayalar’a degil de, Taklamakan colune falan gidilmisti
c.) Unutulmustu.

Eger a veya b secenekleri gecerli degil ise durum daha da vahim gorunuyor. Ne de olsa iki ekspedisyonda bir kesisim kumesi, her ikisinde de yer alan bir dagci var; Serhan Pocan. Bu durumda, “hafiza-i beser nisyan ile maluldur” diyelim. Ancak uyarmadan gecemeyecegim; Serhan Pocan’in deneyiminden oturu ekip liderligi gorevini ustlenmesi pek muhtemel ve bu da unutkanliginin dogurabilecegi riskleri takim acisindan daha da arttirabilir. Ustelik de bu durum sadece tirmanis sirasinda gecerli degil. Olur da ekip uyelerinden biri biraz daha kalmaya karar verirse, ailesine ve arkadaslarina durumu haber etmeyi, sevdikleri hakkinda bilgi vermeyi de unutmamak gerek.

Yine zamanda beni geriye goturen baska bir konu daha var; sponsor meselesi. 1997-98 civarinda ODTU DKSK listesinde epeyce tartisildigini hatirliyorum. O zamanlar genel olarak kotu ve pis bir sey olarak algilaniyordu sponsorluk. Simdiyse, “bize zaman ayirdiginiz icin tesekkur ederiz” noktasina gelinmis. Bunu degerlendirecek veya elestirecek degilim. Sadece zihnime ususen sahneleri kovamiyorum. Neler mi bunlar? Aylar ve aylar boyunca suren kosusturmalar sonucunda elde edilen sponsorluklari hatirliyorum. Ugur Uluocak isteseydi eger, baskalarinin yaptigi gibi, 3 veya 4 sekizbinlige tek basina gidecek kadar kaynak bulmustu. O bir takim goturmeyi secti. Daha dogrusu hayalinde bir takim olarak gordugu birilerini... Iste bunlari hatirliyorum. “Sponsorluk bizim degil Ugur’un meselesi” denilmesini hatirliyorum. Sonra da “Gasherbrum II, ilk Turk Himalaya Ekspedisyonu” ifadesini goruyorum.

Umarim bu ekip kismen veya tamamen Gasherbrum zirvesine ulasmayi basarir. Turk dagciliginin buna ihtiyaci var. Ama soylemeden gecemeyecegim, birisi Alex Lowe icin “world class mountaineer, first class man” demisti. Bu cumlenin birinci kismina konsantre olurken, ikinci kismini hic unutmamak gerekli.

Bu yazida ciddi olmayan yerler de vardi ama en ciddi kismi su ki, ictenlikle basari ve kolaylik diliyorum...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home